|
Na
rynku placówek świadczących usługi medyczne wzrasta konkurencja
pod względem jakości usług, co ma również bezpośrednie przełożenie
na zdrowie lub życie pacjenta. Placówki medyczne powinny podjąć
wyzwanie, aby w przyszłości funkcjonować jako konkurencyjny,
liczący się partner dla jednostki samorządowej i pacjenta.
Dlatego też posiadanie certyfikatu systemu jakości wg ISO 9001
i systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001 daje szanse
by uzyskać lepsza pozycję na rynku.
|
|
|
|
Każda
placówka zdrowia bez względu na jej wielkość i przynależność
powinna rozpocząć przygotowanie do wdrożenia systemów zarządzania.
Do certyfikacji systemów przystępują zespoły opieki zdrowotnej
jak szpitale kliniczne, szpitale wojewódzkie, powiatowe, a
także nie wyłączając również tych najmniejszych działających
na rynku lokalnym. Doświadczenie we wdrożeniu systemów zarządzania
firmy AUDIT EKO jest bardzo bogate i trwa od 1999 roku. Lista
referencyjna wdrożonych systemów w służbie zdrowia w załączniku
(osobny plik).
|
|
Zarządzanie
jakością w placówkach medycznych wg normy ISO 9001
|
Specyfika
wdrażania systemu kładzie szczególny nacisk na:
|
|
Nadzór nad dokumentami o znaczeniu
istotnym dla procesu leczenia pacjenta i zachowania tajemnicy
lekarskiej; |
|
Nadzór nad zbiorem danych medycznych pochodzących
z badań i konsultacji; |
|
Określenie wymagań, potrzeb i oczekiwań pacjenta,
a także zakładany jego poziom satysfakcji; |
|
Ustalenie standardów medycznych postępowania z
pacjentem; |
|
Określenie procesów konserwacji i nadzorowania
aparatury medycznej; |
|
Ustalenie zasad i procedur utrzymania higieny
w placówce; |
|
Zarządzanie kwalifikacjami osób oraz ich niezbędnych
szkoleniem; |
|
Identyfikacje niezgodności dostarczonych produktów
do placówki oraz niezgodności medycznych, ich dokumentowanie
oraz ocenę konsekwencji tych niezgodności. |
|
|
Wdrożony
system zarządzania jakością może przynieść wiele korzyści
placówce służby zdrowia, między innymi:
|
|
ład organizacyjny, |
|
minimalizowanie marnotrawstwa w pracy szpitala
poprzez nadzorowanie kosztów leczenia, |
|
świadczenie usługi na wysokim poziomie uwidacznianym
w analizie satysfakcji pacjenta, |
|
kształtowanie właściwej postawy personelu w tym
wzrost zadowolenia personelu z wykonywanej pracy. |
|
|
Budowa
systemu w wersji zintegrowanej z innymi systemami zarządzania
np. ISO 14001, OHSAS 18001, ISO 27001 łączy wymagania tych
norm w jeden kompleksowy system sprawnie zarządzającej jednostki
służby zdrowia. Oznacza to, że systemy nie tylko realizują
cele wyznaczone przez normy, ale również wspomagają
się wzajemnie i uzupełniają. Powstanie jednego zintegrowanego
systemu ma wielką przewagę w wymiarze praktycznym: istnieje
jedna dokumentacja, jeden rodzaj postępowania. Procedury jak
i procesy odnoszące się do różnych systemów są w sposób przejrzysty
i logiczny powiązane ze sobą. Doświadczenia przy przygotowywaniu
placówek służby zdrowia do certyfikacji systemów wskazują,
że również w wymiarze kosztowym jest to bardzo
korzystne rozwiązanie.
|
|